Czego uczymy się w maju?
Kto ty jesteś? Polak mały!
- Na wiejskim podwórku
- Zabawy z mamą i tatą
- Wycieczka do zoo
3-latki
Dziecko:
- Poznaje najbliższą okolicę – charakterystyczne miejsca i budynki.
- Wie, jak nazywa się kraj, w którym mieszka. Zna nazwę stolicy kraju.
- Rozpoznaje melodię hymnu narodowego oraz flagę narodową.
- Próbuje budować dłuższe wypowiedzi na dany temat.
- Słucha tekstów literackich.
- Rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta hodowane na wsi.
- Rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.
- Rozpoznaje i naśladuje odgłosy niektórych zwierząt.
- Zna pochodzenie niektórych produktów spożywczych.
- Zna imiona członków najbliższej rodziny.
- Używa wyrazów oznaczających stopień pokrewieństwa (np.: babcia, dziadek, siostra, brat).
- Opowiada o swojej rodzinie.
- Rozpoznaje i stara się nazywać swoje uczucia.
- Stosuje określenia wielkości mały – duży, wysoki – niski.
- Określa położenie przedmiotów w przestrzeni.
- Porównuje liczebność zbiorów.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
- Interesuje się książkami.
- Jest spostrzegawcze.
- Wyszukuje szczegóły na ilustracjach i wypowiada się na ich temat.
- Dostosowuje ruch do tempa muzyki.
- Śpiewa proste piosenki.
- Buduje z klocków różne konstrukcje.
- Lepi z gliny, maluje, rysuje.
- Wykonuje upominki dla swoich najbliższych.
- Współdziała podczas zabaw i zajęć grupowych.
- W ustalony sposób korzysta z przyborów gimnastycznych.
- Wykonuje zadania zgodnie z poleceniem.
- Odkłada zabawki na miejsce.
4-latki
Dziecko:
- Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat.
- Słucha ze zrozumieniem.
- Rozwija aparat mowy. Uczestniczy w zabawach artykulacyjnych.
- Buduje proste zdania.
- Zna nazwę swojego kraju.
- Rozpoznaje polskie symbole narodowe.
- Wie, że Polska jest w Unii Europejskiej.
- Rozpoznaje na mapie kontur Polski.
- Poznaje historię swojej miejscowości.
- Odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej oraz do swojej rodziny.
- Odnosi się z szacunkiem do rodziców.
- Określa kierunki: prawa – lewa strona.
- Segreguje przedmioty według określonej cechy.
- Rozpoznaje figury geometryczne.
- Posługuje się pojęciem para.
- Mierzy długość za pomocą dostępnych przyrządów.
- Przeprowadza proste eksperymenty.
- Stara się wyciągać właściwe wnioski. Myśli logicznie.
- Rozumie znaczenie powietrza dla życia na ziemi.
- Rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane oraz zwierzęta egzotyczne.
- Wie, że zwierzęta mają zdolność odczuwania, przejawia wobec nich troskę.
- Rozpoznaje cechy wiejskiego krajobrazu.
- Poznaje i nazywa wiosenne kwiaty.
- Zna pożyteczną rolę dżdżownicy.
- Dba o zdrowie. Poznaje zasady zdrowego odżywiania się. Wykonuje sałatkę owocową.
- Rozwija spostrzegawczość.
- Posługuje się nożyczkami.
- Wykazuje się refleksem.
- Jest sprawne pod względem ruchowym.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i wyjść poza teren przedszkola.
- Reaguje na zmianę tempa w muzyce.
- Uczy się prostych piosenek.
- Wykonuje prace plastyczno-techniczne.