Nasz program :
- Poszerzenie słownika dzieci o pojęcia: prawa i obowiązki.
- Przybliżenie dzieciom zasad życia w społeczności.
- Pobudzanie do działań artystycznych (odgrywanie scenek).
- Uświadamianie dzieciom różnorodności kulturowej na świeci
- Rozwijanie umiejętności opowiadania o szczegółach życia codziennego.
- Zapoznanie dzieci z zasadami dobrego wychowania jako gość i gospodarz.
- Rozwijanie umiejętności śpiewania w grupie.
- Kształtowanie umiejętności wypowiedzi o marzeniach i uważnego słuchania tego, co mówią inni.
- Rozwijanie zdolności plastycznych.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej.
- Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Rozwijanie umiejętności słuchania i wydawania poleceń.
- Poszerzanie wiedzy o dzikich zwierzętach żyjących w Polsce.
- Rozwijanie umiejętności wskazywania cech różniących zwierzęta (większy – mniejszy) oraz cech wspólnych (wygląd, środowisko życia, pożywienie).
- Doskonalenie poprawnej emisji głosu, dykcji i oddechu przez naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta.
- Zapoznanie dzieci z podstawowymi cechami klasyfikacji zwierząt: ssaki, ptaki, gady, płazy, owady.
- Kształtowanie zdolności plastycznych.
- Rozwijanie umiejętności technicznych.
- Kształtowanie umiejętności reagowania na polecenia w trakcie zabaw ruchowych.
- Zapoznanie dzieci z zasadami zachowania bezpieczeństwa w lesie w stosunku do zwierząt: nie podchodź, nie dotykaj, nie uciekaj.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
- Zapoznanie dzieci z powszechnymi gatunkami roślin w Polsce i ich roli.
- Wdrażanie dzieci do ostrożności w kontaktach z roślinami; rozwijanie wiedzy o barwach, kontrastach.
- Uświadamianie dzieciom sposobów bezpiecznego zachowania w trudnych sytuacjach pogodowych.
- Rozwijanie wiedzy dzieci na temat pochodzenia, natury i skutków zjawisk pogodowych.
- Utrwalanie wiedzy dzieci na temat barw i ich łączenia.
- Kształtowanie świadomości cykliczności w przyrodzie – pory roku, pory dnia.
- Wdrażanie dzieci do systematycznej pracy.
- Zachęcanie dziecka do świadomej obserwacji otaczającego je świata.
- Doskonalenie percepcji wzrokowej.
- Rozwijanie umiejętności plastycznych i wyobraźni.
- Utrwalenie wiedzy dzieci dotyczącej cech barw: ciepłe i zimne kolory.
- Zapoznanie dzieci z pracą artystów: malarzem, rzeźbiarzem, poetą, muzykiem.
- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności przez układanie pejzaży górskich z figur geometrycznych.
- Doskonalenie poprawnej emisji głosu, dykcji i oddechu przez zabawę w echo.
- Porządkowanie wiedzy dzieci na temat rzek, jezior, mórz.
- Doskonalenie umiejętności koordynacji ruchowej i orientacji.
- Zapoznanie dzieci z zasadami bezpieczeństwa– postępowania w przypadku zgubienia się.
- Rozwijanie u dzieci umiejętności bezpiecznego posługiwania się danymi identyfikacyjnymi: imię, nazwisko, imiona rodziców, adres.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawanie zapisu imion: własnego i innych.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
- Rozwijanie umiejętności śpiewania w grupie.
- Zapoznanie dzieci z funkcją pocztówek i zachęcenie do wysyłania kartek z wakacji do przedszkola.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań– zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
- Zabawy z powitankami– wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
- Zabawy z rymowankami do masażu– doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
- Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N.
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym– bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
- „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
- Zajęcia wyrównawcze i rozwijające– zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.