Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- zapoznanie dzieci z N.;
- poznawanie rozkładu sali i pomieszczeń przedszkolnych;
- stwarzanie przyjaznej atmosfery w nowej sytuacji dla dziecka;
- rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach sali;
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- zachęcanie do zwracania się do siebie po imieniu;
- poznanie wyposażenia łazienki;
- umiejętność dobierania elementów zbioru ze względu na ich przeznaczenie;
- kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w grupie;
- poznanie określeń na górze, na dole i rozwijanie orientacji na kartce;
- wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych proszę, dziękuję;
- tworzenie sytuacji sprzyjających zgodnemu współdziałaniu podczas zajęć ruchowych;
- posługiwanie się nazwami podstawowych kolorów;
- uczenie się wykonywania czynności porządkowych;
- tworzenie sytuacji prowadzących do rozwoju samodzielności;
- rozumienie i utrwalenie znaczenia pojęcia uprzejmość i kreowanie sytuacji do poznania wartości społecznych;
- kształtowanie umiejętności uprzejmego zachowania się w każdej sytuacji;
- stwarzanie sytuacji zwiększających poczucie własnej wartości;
- rozumienie pojęcia para i umiejętność jego odzwierciedlania w różnych kontekstach zabawowych;
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- rozumienie i wykonywanie poleceń słownych;
- rozumienie potrzeby używania słów proszę, dziękuję, przepraszam;
- doskonalenie umiejętności przeliczania w dostępnym zakresie;
- budowanie poczucia przynależności grupowej;
- rozumienie potrzeby obecności osoby dorosłej w życiu dziecka;
- kształcenie słuchu muzycznego;
- wspomaganie dziecka w nabywaniu umiejętności wyrażania potrzeb;
- poznanie zawodów ludzi pracujących w przedszkolu;
- rozwijanie plastycznej inwencji twórczej;
- nabywanie szacunku do pracy innych ludzi;
- poznanie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drodze;
- kształtowanie umiejętności dzielenia się przestrzenią z innymi osobami oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu;
- zachęcanie do swobodnego wypowiadania się w czasie zabaw;
- poznanie zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię;
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- zachęcanie do wspólnej zabawy;
- zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie;
- kształtowanie umiejętności używania liczb porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci;
- zwracanie uwagi na przestrzeganie ustalonych zasad grupowych;
- poznanie instrumentu (grzechotki) oraz jego dźwięku;
- nabywanie doświadczeń wyrażania opowieści ruchem;
- kształtowanie postawy poszanowania dla wytworów własnych i innych ludzi;
- poznanie właściwości piasku;
- nabywanie umiejętności wykorzystania piasku w zabawach plastycznych;
- rozwijanie pasji poszukiwania i eksperymentowania z surowcem naturalnym;
- zdobywanie wiedzy na temat nazewnictwa odzieży;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własną odzież;
- tworzenie sytuacji sprzyjających aktywności fizycznej;
- nabywanie wiedzy na temat niebezpieczeństw grożących w domu;
- kształtowanie umiejętności układania historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń;
- rozwijanie zainteresowania literaturą dla dzieci;
- poznanie pracy policjanta, utrwalanie numeru alarmowego;
- kształtowanie myślenia logicznego, klasyfikowanie przedmiotów;
- uświadamianie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia;
- poznanie zawodu lekarza;
- kształtowanie poczucia przynależności do grupy;
- przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza podczas zabaw ruchowo-naśladowczych;
- poznanie zawodu strażaka;
- wzbudzanie szacunku dla pracy strażaka;
- wyrażanie ekspresji twórczej podczas prac konstrukcyjnych.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w sali:
- poznawanie jej wyposażenia;
- zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
- wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
- zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami;
- dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
- stwarzanie miłej atmosfery integrującej grupę;
- zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy;
- układanie puzzli związanych z tematem dnia.
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
- indywidualne kontakty N. z dziećmi;
- kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
- zachęcanie do eksplorowania sali;
- zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
- wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
- budowanie radosnej atmosfery;
- utrwalanie nawyku porozumiewania się spokojnym, umiarkowanym głosem podczas zabawy;
- zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
- stwarzanie warunków do organizowania czasu wolnego;
- stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
- Zabawy z powitankami: „Witaj” / „Witam cię w przedszkolu”, „Nasza grupa” – wzajemne poznanie się, nawiązanie serdecznego kontaktu.
- Zabawy ruchowo-rytmiczne przy muzyce – rozwijające motorykę dużą, poczucie rytmu i umiejętność ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami – rozwijanie mowy przez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.