Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie znaczenia empatii jako ważnej wartości;
- umiejętność rozpoznawania i nazywania roślin jako elementów przyrody;
- uwrażliwianie na piękno przyrody otaczające człowieka;
- wychowanie do poszanowania środowiska przyrodniczego;
- tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- poznanie oznak jesieni występujących w przyrodzie;
- nabieranie sprawności motoryki małej;
- rozumienie pojęć mały, duży;
- kształtowanie umiejętności określania cech wielkościowych przedmiotów z użyciem określeń mały, duży;
- wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych ludzi;
- zapoznanie z instrumentem muzycznym – kołatką;
- wzbudzenie zainteresowania instrumentami muzycznymi;
- ukazanie możliwości wykorzystania nietypowych pomocy związanych z porą roku do zabaw i ćwiczeń;
- poznanie malarstwa o tematyce jesiennej;
- rozbudzanie zainteresowania eksperymentowaniem z kolorem farby;
- kreowanie umiejętności wyrażania siebie w pracy plastycznej;
- poszerzanie wiadomości dotyczących zwierząt leśnych;
- nabywanie empatycznego stosunku do świata zwierząt;
- czerpanie przyjemności ze wspólnej eksploracji otoczenia;
- zdobywanie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego (mysz polna);
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- czerpanie radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych;
- nabywanie umiejętności posługiwania się określeniami: wysoki / niski, wyższy / niższy, wysoko / nisko;
- wspomaganie w rozwijaniu zdolności określania wyglądu ze względu na kształt;
- nabywanie odpowiedzialności podczas działań grupowych;
- poznanie nowej metody uczenia się na pamięć (z użyciem symboli);
- uwrażliwianie na muzykę;
- konstruowanie sylwet ptaków;
- kształtowanie umiejętności rozumienia malarstwa i jego przekazu;
- odczuwanie poczucia sprawstwa w działaniach plastycznych;
- uświadamianie konieczności dbania o własne zdrowie;
- określenie zasad zdrowego odżywiania;
- poznanie znaczenia zwrotu ubierać się na cebulkę;
- zapoznanie się z wyglądem dyni;
- kształtowanie umiejętności opisywania go słowami;
- kształtowanie zainteresowań darami jesieni poprzez zabawy językowe;
- tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- utrwalanie nazw figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat);
- dostrzeganie kształtu koła w środowisku przyrodniczym;
- stwarzanie okazji do wspólnego dostrzegania piękna przyrody;
- muzykowanie z użyciem darów jesieni: kasztanów;
- kształtowanie umiejętności opracowywania ruchów do piosenki;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej;
- łączenie pojęć dobry / zły z kolorami;
- tworzenie sytuacji sprzyjających przeżywaniu piękna lasu i jego darów jesienią;
- wzbogacanie doświadczeń plastycznych;
- rozpoznawanie wyglądu, smaku i koloru owoców i warzyw;
- kształtowanie prawidłowych nawyków dbania o swoje zdrowie;
- wzbudzanie zainteresowania otaczającym światem;
- zdobywanie wiadomości o kapuście;
- tworzenie okazji do eksperymentowania z produktami spożywczymi;
- tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- zdobywanie wiadomości na temat kukurydzy i produktów z niej powstałych;
- umiejętność nazywania produktów spożywczych;
- rozumienie znaczenia warzyw dla zdrowia;
- poznanie owoców i ich nazw;
- umiejętność rozróżniania owoców;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej;
- nabieranie wiary we własne umiejętności muzyczne;
- wykorzystanie ziemniaka jako materiału do prac plastycznych;
- kształtowanie pomysłowości i twórczości; rozwijanie umiejętności społecznych.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w sali:
- nawiązywanie bliższego kontaktu poprzez wspólną zabawę;
- zachęcanie dzieci do wspólnych zabaw i dzielenia się zabawkami;
- zgodne współdziałanie z innymi w zabawie;
- muzykowanie poznanymi instrumentami;
- zachęcanie do eksploracji kącika przyrodniczego;
- zachęcanie do korzystania z kącika plastycznego;
- budzenie zaciekawienia zabawą innych dzieci;
- zachęcanie do utrzymywania porządku w sali;
- zachęcanie do zwracania się do siebie po imieniu podczas zabawy;
- zachęcanie do rozmowy z dorosłym o trudnościach podczas zabawy.
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
- Zabawy z Powitanką: „Nasza grupa” – nawiązywanie bliższego kontaktu poprzez wspólną zabawę.
- Zabawy przy muzyce; ruchowo-rytmiczne, rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami – rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie, utrwalanie wiedzy ogólnej.