Nasz program

 

4-latki

  • poznanie wartości „pracowitości”,
  • rozwijanie funkcji komunikatywnej języka,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas układania puzzli i różnych zabaw,
  • zapoznanie z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni,
  • poszerzanie doświadczeń językowych,
  • ćwiczenie pamięci,
  • uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody,
  • poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych,
  •  doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–3,
  • prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń,
  • przestrzeganie zawartych umów dotyczących bezpiecznego poruszania się podczas jesiennego spaceru,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • doskonalenie sprawności fizycznej,
  • wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas ćwiczeń i zabaw,
  • poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów,
  • rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych,
  • motywowanie do samodzielnego wykonania pracy,
  • poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest pracowitość,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
  • rozwijanie pozytywnych cech charakteru (pracowitości),
  • wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • motywowanie do czynnego udziału w zajęciach (rozmowach, zabawach),
  • poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów,
  • poszerzanie doświadczeń językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,
  • poznawanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,
  • rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
  • wzbogacanie doświadczeń sensorycznych,
  • motywowanie do zdobywania samodzielnych doświadczeń,
  • odkrywanie własnych możliwości twórczych,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
  • poznanie nowej wartości „uprzejmości”,
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,
  • zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach,
  • poznanie wybranych owoców rosnących w sadzie,
  •  rozwijanie kompetencji językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,
  • wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu,
  • poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa),
  • wdrażanie do zgodnej współpracy,
  • poznanie możliwości własnego aparatu głosowego,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • wyrabianie pamięci i słuchu muzycznego,
  • poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych,
  • poszerzanie doświadczeń kulinarnych,
  • zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców i warzyw,
  • poszerzanie wiadomości na temat uprzejmości,
  • rozwijanie pozytywnych cech charakteru (uprzejmość),
  • poznanie warzyw rosnących w warzywniaku jesienią,
  • rozwijanie poczucia jedności,
  • budowanie atmosfery życzliwości i otwartości,
  • poszerzenie wiadomości na temat warzyw i sposobu ich uprawy,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,
  • uwrażliwienie na bogactwo otaczającego nas świata roślin,
  • poznawanie właściwości wybranego warzywa (ogórek kiszony),
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej,
  • poznanie budowy grzechotki i sposobu jej wykonania.

 

5-latki

  • wprowadzenie pojęć: piękno przyrody, pracowitość;
  • kształtowanie pojęć związanych ze zjawiskami przyrodniczymi, dokonywanie obserwacji przyrodniczych;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • rozwijanie sprawności motorycznej i współpracy w grupie;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, w, obok, nad, pod, przed, za, między;
  • rozwijanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2 w znaczeniu kardynalnym i porządkowym;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, t, i, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek, tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.

 

Codzienne aktywności:

 

  • zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
  • stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
  • kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
  • wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
  • zestaw ćwiczeń porannych nr 3, 4;
  • zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 ,4;
  • codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
  • zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.