Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznanie oznak zimy;
  • umiejętność dostrzegania i nazywania oznak zimy;
  • dostrzeganie potrzeb innych osób podczas zabaw zimowych;
  • tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • kształtowanie umiejętności odróżniania fałszu od prawdy;
  • nazywanie i odróżnianie figur geometrycznych;
  • ćwiczenie sprawności manualnej podczas wycinania figur geometrycznych;
  • nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach;
  • rozwijanie słuchu i poczucia rytmu;
  • umiejętność tańca krokiem dostawnym;
  • wyzwalanie ekspresji twórczej;
  • zdobywanie nowych doświadczeń plastyczno‐technicznych;
  • kształtowanie umiejętności współdziałania dłoni;
  • nabywanie poczucia satysfakcji;
  • uświadamianie konieczności pomocy zwierzętom leśnym podczas zimy;
  • kształtowanie umiejętności bycia dobrym poprzez dokarmianie zwierząt zimą;
  • umiejętność wyrażania uczuć;
  • nazywanie i rozróżnianie pokarmu odpowiedniego dla ptaków;
  • uwrażliwianie na potrzeby zwierząt zimą;
  • wymienianie sposobów ochrony psa przed zimnem podczas spaceru;
  • rozwijanie umiejętności przeliczania;
  • nabywanie poczucia odpowiedzialności za pupila;
  • zapoznanie z instrumentem perkusyjnym – dzwonkami chromatycznymi;
  • rozwijanie muzycznych zdolności twórczych;
  • wyrabianie wrażliwości muzycznej;
  • poznanie pojęć zamrażanie roztapianie;
  • określanie nasycenia barw z użyciem przymiotników jasny / ciemny;
  • odczuwanie sprawstwa podczas wykonywania eksperymentów;
  • określanie sposobów wyrażania miłości;
  • kształtowanie umiejętności pomagania w porządkach domowych;
  • czekanie na swoją kolej podczas rozmowy;
  • zapoznanie z zawodem i pracą listonosza;
  • określanie sytuacji / okazji, kiedy można wysłać kartkę z życzeniami;
  • nabywanie umiejętności składania życzeń;
  • zdobywanie umiejętności szacowania pojemności;
  • nabywanie sprawności w pracach gospodarczych;
  • przygotowanie do pomagania bliskim podczas prac domowych;
  • rozwijanie ekspresji ruchowej;
  • kształtowanie umiejętności odróżniania instrumentów muzycznych;
  • umiejętność odczuwania świątecznego nastroju podczas zabaw muzycznych;
  • utrwalanie podstawowych kolorów;
  • usprawnianie zdolności manualnych podczas przygotowywania ozdób na choinkę;
  • czerpanie przyjemności z obdarowywania prezentami ;
  • odczytywanie sygnałów niewerbalnych – ton głosu, gesty, wyraz twarzy jako podstawa do rozpoznawania emocji;
  • nazywanie emocji;
  • budowanie emocjonalnego kontaktu z najbliższymi;
  • przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Mikołaja;
  • utrwalanie nazw części ciała;
  • przeliczanie w dostępnym zakresie;
  • składanie obrazka z części;
  • kultywowanie zwyczaju świątecznego spotkania rodzinny;
  • poznanie historii stajenki i szopki bożonarodzeniowej;
  • śpiewanie kolęd umiarkowanym głosem;
  • odczuwanie podniosłego nastroju świąt Bożego Narodzenia;
  • zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem;
  • umiejętność tworzenia prezentów;
  • odczuwanie przyjemności z oczekiwania na prezent.

 

Zadania do codziennej realizacji:

  • Zabawy dowolne w sali:
  • zachęcanie do korzystanie z jej wyposażenia;
  • zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
  • wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
  • zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami, dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
  • stwarzanie miłej atmosfery;
  • zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy;
  • zachęcanie do odkładania zabawek na miejsce po zabawie.
  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
  • indywidualne kontakty N. z dziećmi;
  • kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
  • zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
  • wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
  • wdrażanie do porozumiewania się spokojnym, konwersacyjnym tonem;
  • budowanie radosnej atmosfery;
  • zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
  • stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
  • Zabawy z Powitanką: Nasza grupa” – nawiązywanie bliższego kontaktu poprzez wspólną zabawę.
  • Zabawy przy muzyce ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
  • Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
  • Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
  • Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.