Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie oznak zimy;
- umiejętność dostrzegania i nazywania oznak zimy;
- dostrzeganie potrzeb innych osób podczas zabaw zimowych;
- tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- kształtowanie umiejętności odróżniania fałszu od prawdy;
- nazywanie i odróżnianie figur geometrycznych;
- ćwiczenie sprawności manualnej podczas wycinania figur geometrycznych;
- nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach;
- rozwijanie słuchu i poczucia rytmu;
- umiejętność tańca krokiem dostawnym;
- wyzwalanie ekspresji twórczej;
- zdobywanie nowych doświadczeń plastyczno‐technicznych;
- kształtowanie umiejętności współdziałania dłoni;
- nabywanie poczucia satysfakcji;
- uświadamianie konieczności pomocy zwierzętom leśnym podczas zimy;
- kształtowanie umiejętności bycia dobrym poprzez dokarmianie zwierząt zimą;
- umiejętność wyrażania uczuć;
- nazywanie i rozróżnianie pokarmu odpowiedniego dla ptaków;
- uwrażliwianie na potrzeby zwierząt zimą;
- wymienianie sposobów ochrony psa przed zimnem podczas spaceru;
- rozwijanie umiejętności przeliczania;
- nabywanie poczucia odpowiedzialności za pupila;
- zapoznanie z instrumentem perkusyjnym – dzwonkami chromatycznymi;
- rozwijanie muzycznych zdolności twórczych;
- wyrabianie wrażliwości muzycznej;
- poznanie pojęć zamrażanie i roztapianie;
- określanie nasycenia barw z użyciem przymiotników jasny / ciemny;
- odczuwanie sprawstwa podczas wykonywania eksperymentów;
- określanie sposobów wyrażania miłości;
- kształtowanie umiejętności pomagania w porządkach domowych;
- czekanie na swoją kolej podczas rozmowy;
- zapoznanie z zawodem i pracą listonosza;
- określanie sytuacji / okazji, kiedy można wysłać kartkę z życzeniami;
- nabywanie umiejętności składania życzeń;
- zdobywanie umiejętności szacowania pojemności;
- nabywanie sprawności w pracach gospodarczych;
- przygotowanie do pomagania bliskim podczas prac domowych;
- rozwijanie ekspresji ruchowej;
- kształtowanie umiejętności odróżniania instrumentów muzycznych;
- umiejętność odczuwania świątecznego nastroju podczas zabaw muzycznych;
- utrwalanie podstawowych kolorów;
- usprawnianie zdolności manualnych podczas przygotowywania ozdób na choinkę;
- czerpanie przyjemności z obdarowywania prezentami ;
- odczytywanie sygnałów niewerbalnych – ton głosu, gesty, wyraz twarzy jako podstawa do rozpoznawania emocji;
- nazywanie emocji;
- budowanie emocjonalnego kontaktu z najbliższymi;
- przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Mikołaja;
- utrwalanie nazw części ciała;
- przeliczanie w dostępnym zakresie;
- składanie obrazka z części;
- kultywowanie zwyczaju świątecznego spotkania rodzinny;
- poznanie historii stajenki i szopki bożonarodzeniowej;
- śpiewanie kolęd umiarkowanym głosem;
- odczuwanie podniosłego nastroju świąt Bożego Narodzenia;
- zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem;
- umiejętność tworzenia prezentów;
- odczuwanie przyjemności z oczekiwania na prezent.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w sali:
- zachęcanie do korzystanie z jej wyposażenia;
- zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
- wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
- zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami, dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
- stwarzanie miłej atmosfery;
- zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy;
- zachęcanie do odkładania zabawek na miejsce po zabawie.
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
- indywidualne kontakty N. z dziećmi;
- kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
- zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
- wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
- wdrażanie do porozumiewania się spokojnym, konwersacyjnym tonem;
- budowanie radosnej atmosfery;
- zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
- stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
- Zabawy z Powitanką: Nasza grupa” – nawiązywanie bliższego kontaktu poprzez wspólną zabawę.
- Zabawy przy muzyce ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.