Nasz program:
4-latki
- poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek,
- rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych,
- nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności,
- poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc),
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego,
- budowanie wiadomości na temat nocy,
- dostrzeganie rytmu dzień – noc,
- wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia,
- poznanie poszczególnych etapów życia człowieka,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic w wyglądzie osób w różnym wieku,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku,
- poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności,
- przypomnienie techniki malowania farbami akwarelowymi,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- nauka właściwego gospodarowania wodą podczas malowania,
- zachęcanie do zgodnej współpracy,
- poznanie wartości „szacunek” na podstawie przykładów,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
- uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych,
- rozwijanie mowy komunikatywnej,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
- budowanie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi w grupie,
- poznanie pojęcia „para”,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary,
- budowanie wiary we własne siły,
- rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
- zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami,
- poznanie zastosowania kalendarza,
- rozwijanie umiejętności porównywania wyglądu różnych przedmiotów,
- rozwijanie motoryki małej,
- zachęcanie do samodzielnego i starannego wykonania upominku dla babci,
- poszerzanie wiadomości na temat zdrowia jako wartości,
- nabywanie umiejętności formułowania wniosków,
- wdrażanie do dbania o własne zdrowie,
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
- doskonalenie umiejętności przeliczania,
- stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych,
- utrwalanie wiadomości na temat form aktywnego spędzania czasu zimą (na podstawie piosenki),
- zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu,
- poznanie niekonwencjonalnego sposobu wykorzystania płatków kosmetycznych,
- rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej,
- rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
- poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania,
- poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy,
- kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą,
- poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianki”,
- rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności tanecznych,
- zachęcanie do aktywności ruchowej,
- poznanie składowych piramidy zdrowia,
- nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia.
5-latki
- wprowadzenie pojęć: szacunek wobec starszych, sprawność fizyczna;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.