Nasz program:

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • uświadomienie obecności i roli powietrza w życiu człowieka;
  • rozumienie pojęcia czyste powietrze;
  • wczuwanie się w emocje drugiej osoby i rozpoznawanie ich;
  • poszerzanie słownika czynnego o słowa: zawierucha, wicher, zefirek;
  • rozumienie pojęć przyrodniczych;
  • ćwiczenia komunikacji w oparciu o piosenkę i wiersz;
  • odnajdywanie w otoczeniu kształtu koła;
  • doskonalenie spostrzegawczości;
  • kształtowanie poszanowania dla środowiska;
  • rozwijanie doświadczeń sensorycznych;
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i muzycznych;
  • wdrażanie do przestrzegania reguł;
  • poznanie kolejności działań technicznych podczas sadzenia roślin do ziemi i wody;
  • ćwiczenie rozróżniania kolorów;
  • nabywanie gotowości do pomocy rodzicom w sadzeniu i pielęgnacji roślin;
  • rozumienie znaczenia wody dla życia na Ziemi;
  • uświadamianie potrzeby racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą w codziennych sytuacjach;
  • rozwijanie zainteresowań badawczych;
  • wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego;
  • doskonalenie kompetencji językowych;
  • kształtowanie postawy zaciekawienia otaczającym światem;
  • umiejętność postępowania w styczności z ogniem;
  • nauka rozpoznawania niebezpieczeństwa;
  • ćwiczenie w klasyfikowaniu i segregowaniu przedmiotów;
  • zapoznanie z instrumentem muzycznym – harfą;
  • dostrzeganie podobieństw między dźwiękami instrumentów a odgłosami natury;
  • budzenie wrażliwości muzycznej;
  • zdobywanie nowych doświadczeń z materiałem sypkim;
  • rozwijanie zdolności kreowania obrazu z dostępnych materiałów przyrodniczych;
  • ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z porażką;
  • rozróżnianie i nazywanie pojazdów powietrznych;
  • kształtowanie postawy akceptacji siebie i swoich emocji;
  • wyrażanie samoekspresji w różnych formach aktywności;
  • rozwijanie umiejętności językowych;
  • ćwiczenie umiejętności budowania wypowiedzi z użyciem przymiotników;
  • nabieranie odwagi w kontaktach językowych z ludźmi odmiennej narodowości;
  • nabywanie zdolności matematycznych podczas zabaw z kodowaniem;
  • doskonalenie umiejętności zapamiętywania;
  • umiejętność wykorzystania własnych zdolności podczas zabaw;
  • próba rozumienia zjawiska rozchodzenia się fal dźwiękowych;
  • ozwijanie umiejętności odtwarzania rytmu i melodii głosem i ruchem;
  • rozwijanie zamiłowania do śpiewu i zabaw rytmicznych;
  • zapoznanie z pojęciem maska karnawałowa;
  • rozwijanie pomysłowości i kreatywności podczas przygotowywania maski;
  • czerpanie satysfakcji z zabaw plastycznotechnicznych;
  • poznanie zawodu fryzjera oraz przedmiotów używanych w trakcie pracy;
  • nabywanie odwagi;
  • budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
  • doskonalenie umiejętności językowych;
  • wzbogacanie słownictwa o wyrazy związane z karnawałem;
  • ćwiczenie uważnego słuchania poleceń i stosowania się do nich;
  • nazywanie dekoracji karnawałowych i odróżnianie ich kształtów;
  • kształtowanie wyobraźni przestrzennej;
  • ćwiczenie w układaniu, odtwarzaniu rytmów;
  • dostrzeganie zmian charakteru muzyki;
  • dostosowanie ruchów tanecznych do tempa;
  • wyzwalanie naturalnej ekspresji w tańcu;
  • pobudzanie percepcji wzrokowej i dotykowej;
  • rozwój umiejętności manualnych;
  • doświadczanie pracy z różnorodnym materiałem.

 

Zadania do codziennej realizacji:

  • Zabawy dowolne w sali:
  1. zachęcanie do korzystanie z jej wyposażenia;
  2. zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
  3. wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
  4. zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami, dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
  5. stwarzanie miłej atmosfery;
  6. zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy.
  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
  1. indywidualne kontakty N. z dziećmi;
  2. kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
  3. zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
  4. wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
  5. wdrażanie do porozumiewania się spokojnym, konwersacyjnym tonem;
  6. budowanie radosnej atmosfery;
  7. zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
  8. stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
  • Zabawy z powitanką „Na powitanie” – zabawa ruchowa integrująca grupę;
  • Zabawy przy muzyce ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
  • Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
  • Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
  • Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.