Nasz program :
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie wiedzy ogólnej;
- czerpanie radości z przekazywania wiedzy i umiejętności innym;
- budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
- poznanie rodzajów mleka;
- rozwijanie zdolności komunikacyjnych;
- wyrażanie w rozmowie szacunku wobec innych osób;
- doskonalenie orientacji przestrzennej;
- ćwiczenie umiejętności konstruowania budowli przestrzennych;
- dostrzeganie znaczenia hodowli zwierząt;
- odróżnianie niskich i wysokich dźwięków;
- rozwijanie słuchu muzycznego;
- ćwiczenie motoryki dużej podczas zabaw muzycznoruchowych;
- rozwijanie kreatywności w zabawach z użyciem produktów spożywczych;
- kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi na zadaniu;
- kształtowanie umiejętności samodzielnego planowania pracy;
- poszerzanie wiedzy ogólnej w oparciu o opowiadanie;
- budowanie poczucia wspólnoty podczas zabaw tematycznych;
- ćwiczenie zgodnej współpracy;
- nazywanie produktów mlecznych
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwijaniu mowy i kształtowaniu umiejętności wypowiadania się;
- utrwalanie kulturalnych zachowań w miejscach publicznych;
- przeliczanie elementów w dostępnym zakresie;
- doskonalenie umiejętności matematycznych;
- utrwalanie wiedzy dotyczącej mleka;
- wsłuchiwanie się w dźwięki występujące w otoczeniu;
- umiejętność odróżniania dźwięków przyjemnych od nieprzyjemnych;
- odczuwanie pozytywnych emocji podczas działań z muzyką relaksacyjną;
- poznanie etapów przygotowania masła;
- doskonalenie sprawności motorycznych;
- odczuwanie satysfakcji z samodzielnie przygotowanych produktów;
- dostrzeganie zmian w przyrodzie;
- rozbudzanie chęci do samodzielnej obserwacji;
- nabywanie empatii w stosunku do zwierząt;
- poznawanie i nazywanie symboli pogodowych oznaczających wiosnę;
- kształcenie umiejętności odczytywania symboli pogodowych;
- zainteresowanie dzieci zjawiskami pogodowymi występującymi wiosną;
- określenie liczby w zbiorze;
- przyporządkowanie jeden do jednego;
- rozwijanie umiejętności zwracania się o pomoc podczas wykonywania zadań matematycznych;
- wzbogacenie wiedzy na temat ptaków (bociana);
- naśladowanie ruchem i głosem odgłosów świata przyrody;
- nabywanie poczucia wspólnoty ze światem przyrody;
- poszerzanie wiadomości na temat warunków niezbędnych do rozwoju roślin;
- tworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia podczas działań praktycznych (sadzenia roślin);
- wdrażanie do zadawania pytań podczas wykonywania działań technicznych;
- stworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia;
- kształtowanie określonych postaw w obcowaniu z przyrodą;
- doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole;
- poszerzanie wiadomości na temat wiosny podczas nauki wiersza na pamięć;
- kształtowanie rozumienia ze słuchu;
- tworzenie sytuacji sprzyjających swobodnym wypowiedziom;
- poznanie cyklu rozwojowego motyla;
- kształtowanie pojęć wysoko – nisko; góra – dół;
- dostrzeganie delikatności środowiska przyrodniczego;
- śpiewanie do znanych melodii;
- kształtowanie umiejętności naśladowania czynności;
- wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
- rozumienie potrzeby utrzymywania porządku wokół nas;
- nabywanie umiejętności korzystania z różnorodnych narzędzi;
- odczuwanie przyjemnych doznań po uporządkowaniu miejsca zabawy.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w sali:
- zachęcanie do korzystanie z jej wyposażenia;
- zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
- wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
- zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami;
- dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
- stwarzanie miłej atmosfery;
- zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy.
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
- indywidualne kontakty N. z dziećmi;
- kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
- zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
- wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
- wdrażanie do porozumiewania się spokojnym, konwersacyjnym tonem;
- budowanie radosnej atmosfery;
- zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
- stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
- Zabawy z Powitanką: „Na powitanie” – nawiązywanie bliższego kontaktu poprzez wspólną zabawę.
- Zabawy przy muzyce ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.