Nasz program

 

4 – latki:

  • poznanie nowej wartości „dociekliwość”,
  • rozwijanie koncentracji uwagi i umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • rozwijanie umiejętności myślenia analitycznego,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy podczas działania,
  • poznawanie zmysłów oraz nazw reprezentujących je narządów,
  • rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej,
  • doskonalenie umiejętności formułowania i wyciągania wniosków z prowadzonych obserwacji i badań,
  • poznawanie części ciała i nazw wybranych organów,
  • poszerzenie wiadomości dzieci na temat funkcjonowania organizmu,
  • poszerzanie doświadczeń przyrodniczych,
  • wdrażanie do uważnego obserwowania swojego ciała i odczytywania jego sygnałów,
  • poznanie wybranych dziecięcych piosenek,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • zachęcanie do dokładnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych,
  • poznanie funkcji i zastosowania różnych okularów,
  • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
  • ukazanie korzyści płynących z noszenia okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych,
  • poznanie korzyści płynących z bycia dociekliwym,
  • rozwijanie spostrzegawczości i myślenia przyczynowo-skutkowego oraz umiejętności formułowania wniosków,
  • zachęcanie do życzliwego zwracania się do siebie nawzajem,
  • poznanie elementów tworzących Układ Słoneczny,
  • poznanie właściwości magnesu,
  • rozwijanie słownika czynnego u dzieci, budowanie wypowiedzi,
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej,
  • poszerzanie wiedzy na temat wybranych planet,
  • rozwijanie orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zajęć i zabaw swobodnych,
  • poznanie możliwości aparatu artykulacyjnego,
  • rozwijanie umiejętności artykulacyjnych i fonacyjnych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zachęcanie do eksperymentowania z własnym głosem,
  • poznanie wybranego pojazdu kosmicznego i zawodu astronauty,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • rozwijanie inwencji twórczej,
  • doskonalenie precyzyjnych ruchów rąk,
  • integracja grupy rówieśniczej,
  • poznanie wartości „szczerość”,
  • kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich,
  • zachęcanie do szczerości i mówienia prawdy,
  • poznanie zjawisk zwiastujących zmianę pory roku,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • wdrażanie do uważnego słuchania opowiadań,
  • rozwijanie słownika czynnego,
  • uwrażliwienie na piękno przyrody,
  • wdrażanie do rozpoznawania i nazywania własnych emocji,
  • poznanie cech marcowej pogody,
  • rozwijanie pamięci słuchowej, ruchowej i wzrokowej,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania,
  • ćwiczenie cierpliwości podczas oczekiwania na swoją kolej w zabawie,
  • poznawanie różnych rodzajów muzyki,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej,
  • budowanie dziecięcej wrażliwości na piękno muzyki klasycznej,
  • wzbogacanie wiadomości na temat wiosny,
  • rozwijanie uwagi, percepcji słuchowej i wzrokowej,
  • rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy,
  • poznanie znaczenia pojęcia „szczerość”,
  • kształtowanie postaw moralnych,
  • rozwijanie umiejętności formułowania swoich myśli,
  • wdrażanie do brania odpowiedzialności za wypowiadane słowa,
  • zachęcanie do prawdomówności,
  • poznanie cech krajobrazu wiejskiego,
  • rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego,
  • zachęcanie do wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie pewności siebie,
  • poznanie zwierząt żyjących na wsi,
  • doskonalenie umiejętności klasyfikacji elementów ze względu na jedną cechę,
  • budowanie wiary we własne siły,
  • poznanie wybranego zwierzęcia z gospodarstwa wiejskiego,
  • zachęcanie do dokładnego wykonywania wszystkich ćwiczeń i zadań,
  • rozwijanie motoryki małej,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • wdrażanie do estetycznego wykonania pracy plastycznej.

 

5 – latki:

 

Cele ogólne:

  • wprowadzenie pojęć : wiedza, wytrwałość;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.