Nasz program:
DZIECKO 5-LETNIE
Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-potrafi się przedstawić
-jest aktywne w czasie ćwiczeń
-zna bohaterów naszych podręczników
-buduje dłuższe wypowiedzi
-zna zasady zachowania
-wie jak narysować portret
-pamięta o zasadach bezpieczeństwa
-słucha poleceń nauczyciela
-kończy rozpoczęte zdanie
-posługuje się w zabawie umiarkowanym głosem
-jest sprawne manualnie
-tańczy i śpiewa razem z innymi
-rozpoznaje, nazywa i przedstawia różne emocje
-wypowiada się na forum grupy
-ma poczucie rytmu
-rytmizuje tekst
-pamięta o zasadach bezpieczeństwa w czasie zabawy na placu
-odnajduje parę
-sprząta zabawki po zabawie
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-jest spostrzegawcze
-wymieni części twarzy
-układa z mozaiki postać ludzką
-wymieni funkcje rąk i nóg
-jest sprawne ruchowo
-nazywa drzewa i krzewy napotkane w czasie spaceru
-aktywnie uczestniczy w zabawach pantomimy
-precyzyjnie koloruje postać
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-koloruje wg kodu
-mówi miłe słowa kolegom i koleżankom
-powtarza fragmenty piosenki
-śpiewa nowo poznaną piosnkę
-rysuje kredkami na określony temat
-przestrzega zasad kodeksu
-reaguje na polecenia nauczyciela
-wspólnie z innymi tworzy kodeks zasad
-przestrzega zasad ustalonego kodeksu
-poprawnie wykonuje skoki
-pokonuje przeszkody skacząc obunóż
-odnajduje swoja parę
-zapamiętuje i odtwarza ruchy
-porządkuje salę po skończonej zabawie
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-wypowiada się na forum grupy
-rysuje wg polecenia
-słucha uważnie opowiadania
-odpowiada na pytania
-określa prawidłowe zachowania dzieci
-rysuje na określony temat
-prawidłowo posługuje się kredkami
-bawi się w małych grupach
-pomaga innym w czasie sprzątania
-dzieli słowa na sylaby
-odgaduje po opisie słownym
-słucha uważnie wiersza
-wymyśla melodię dla rymowanki
-odkodowuje rysunek
-przelicza prawidłowo w zakresie dostępnym dzieciom
-potrafi utrzymać równowagę na jednej nodze
-idzie na spacer „para za parą „
-słucha poleceń w zabawie ruchowej
-odgaduje nazwy przedmiotów po dotyku
– dzieli imiona na sylaby
-dba o estetykę pracy
-w sposób właściwy korzysta ze sprzętu
-nazywa poszczególne figury geometryczne
-zna zasady bezpieczeństwa, które obowiązują w przedszkolu
-używa zwrotów grzecznościowych
-zna zasady bezpiecznego poruszania się po ulicach
-ma dobrą orientację
-jest spostrzegawcze
-samodzielnie przebiera się w strój wyjściowy
-stosuje zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulice
-koloruje sygnalizator właściwymi kolorami
-układa pojazdy wg kolejności i polecenia
-szybko reaguje na sygnał wzrokowy
-prawidłowa powtarza dźwięki artykulacyjne
-mówi umiarkowanym głosem
-rozpoznaje i nazywa znaki drogowe
-klasyfikuje je wg określonej cechy
-rzuca do celu
– -określa logiczność wypowiedzi
-rozpoznaje odgłosy pojazdów
-biega w rytm ósemek
-rysuje znaki wg szablonu
-samodzielnie wykonuje znak drogowy
-precyzyjnie rysuje koła i kwadraty
-bawi się razem z innymi przy znanej dzieciom piosence
-przestrzega zasad
– odgaduje nagrane odgłosy miasta
-jest szybkie i zwinne
-tworzy przeciwieństwa do podanych słów
-dokonuje analizy sylabowej słów
-dokonuje analizy sylabowej -reaguje na sygnały
-maluje farbami na określony temat
-przelicza poprawnie
-układa wg kodu
-precyzyjnie wycina
-rozpoznaje i nazywa gatunki drzew iglastych i liściastych
-wymieni nazwy dni tygodnia wg kolejności
-określi jaki jest dzisiaj dzień tygodnia
-odgaduje nazwy jesiennych darów
-nazywa instrumenty perkusyjne
-prawidłowo się nimi posługuje
-tworzy muzykę
-precyzyjnie kalkuje wzory
-układa zdania o jesieni
-słucha uważnie wiersza
-zapamiętuje fragmenty wiersza
-mówi wiersz z pamięci
-maluje farbami na określony temat
-we właściwy sposób posługuje się pędzlem
-naśladuje ruchy zwierząt
-wie jak należy zachować się w miejscu publicznym
– tworzy melodię do słów wiersza
-rytmizuje tekst
-posługuje się pojęciami duży- mały
-rozpoznaje i nazywa owoce
-segreguje owoce na krajowe i egzotyczne
-dobiera w sposób właściwy strój do pogody
-klasyfikuje owoce
-nazywa poszczególne owoce
DZIECKO 3,4-LETNIE
Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-uważnie słucha i rozpoznaje głos kolegów
-wypowiada się na temat kącików w swojej sali
-nazywa kąciki zbaw
-bawi się zgodnie z zasadami wspólnego kodeksu
-wykonuje podskoki obu nóż
-idzie w parze podczas spaceru
-stara się podskakiwać obunóż
-zapamiętuje miejsce położenia przedmiotu
-mówi umiarkowanym głosem
-segreguje zabawki wg koloru
-rysuje swój autoportret
-właściwie posługuje się kredkami
-jest skoczne
-bawi się w sposób bezpieczny na placu
-powtarza słowa rymowanki wykonując odpowiednie ruchy
-odkłada zabawki na miejsce
-odnajduje wyrazy przeciwstawne i je wypowiada
-posługuje się pojęciami wysoko, nisko
-śpiewa piosenkę i wykonuje właściwe ruchy
-zauważa zmiany w przyrodzie
-chętnie ćwiczy i śpiewa
-rozpoznaje osobę po opisie słownym
-jest spostrzegawcze
-dzieli się zabawkami
-samodzielnie dokonuje wyboru zabawek i zabawy
-przelicza i posługuje się pojęciami: na, pod, za ,obok
-ma poczuci rytmu
-ilustruje treść piosenki ruchem
-koloruje wg wzoru
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
-układa rytmy z wykorzystaniem zabawek
-zna pomieszczenia w przedszkolu i potrafi we właściwy sposób z nich korzystać
-wypowiada się zdaniem
-nie oddala się od grupy w czasie spaceru
-samodzielnie wykonuje prace plastyczną
-przestrzega ustalonych wcześniej zasad
-rozpoznaje i nazywa swoje emocje
-zauważa zmiany na drzewach
-lepi z plasteliny określone przedmioty
-słucha poleceń nauczyciela
-przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zbaw na palcu
-odgaduje nazwy przedmiotów po dotyku
-szanuje zabawki
-rysuje swojego kolegę
-zapamiętuje rymowankę
-chętnie ćwiczy
-rozpoznaje i wskazuje kierunki: prawy, lewy
-nazywa swoje części ciała
-wymieni części ciała tworzące pary
-wycina elementy puzzli
-składa obrazek w całość
-posługuje się określeniami: duży, mały
-samodzielnie przebiera się w szatni we właściwy strój
-szybko ustawia się w pary
-tworzy własne wypowiedzi
-przestrzega zasad kodeksu
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-rysuje i koloruj samochody
-przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie obserwacji
-zna zasady przechodzenia przez ulice i poruszania się po chodniku
-reaguje na sygnał wzrokowy
-dzieli się swoją wiedzą
-nazywa niektóre ze znaków drogowych
-wycina po linii prostej
-reaguje na polecenia
-w bezpieczny sposób korzysta ze sprzętu na palcu zabaw
-precyzyjne łączy kreski i koloruje
-potrafi ocenić postepowanie
-aktywnie uczestniczy w zabawie pantomimicznej
-porównuje wielkość przedmiotów
-posługuje się określeniami „przód”, „tył”
-rysuje po śladzie
-zauważa zmiany w przyrodzie jesienią
-naśladuje w zabawie pojazdy
-odgaduje zagadki
-rysuje pojazd
-wypowiada się nt. pojazdów uprzywilejowanych
-za numery telefonów
-podaje sposoby rozwiązania trudnych sytuacji na drodze
-orientuje się w kierunkach: na lewo, na prawo
-układa rytmy z figur
-bawi się zgodnie w zespołach
-wymieni dary jesieni
-nazywa drzewa
-szanuje prawa innych podczas zabawy
-prosi o pomoc nauczyciela w razie trudności
-segreguje dary jesieni
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-segreguje liście określając ich kształt, kolor
-układa rytmy z liści
-zauważa zmiany w otoczeniu
-wymieni cechy jesieni
-lepi określone formy z plasteliny
-zbiera liście , tworzy bukieciki
-rysuje drzewa
-wycina jabłuszka i przykleja wg polecenia
-kreśli w powietrzu kształty owoców
-przelicza w zakresie do 3 i więcej
-tworzy pary
-rozumie sens i znaczenie spacerów
-odgaduje owoce po dotyku
-rozpoznaje i nazywa instrumenty perkusyjne
-gra na wybranych instrumentach
-zna smaki owoców i opisuje je słowami
-rozumie potrzebę zdrowego odżywiania
-potrafi wypełnić plasteliną daną powierzchnię
-śpiewa poznaną piosenkę