Tematyka kompleksowa
Jesień w parku
Jesień w ogrodzie
Jesień w lesie
Życie zwierząt w jesiennym lesie
Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-wykazuje się znajomością warzyw i zna ich znaczenie
-tworzy logiczne wypowiedzi
-odgaduje zagadki i nazywa warzywa
-słucha uważnie innych
-wymieni warzywa z ogrodu
-rytmizuje określone teksty
-wycina puzzle, układa i przykleja poszczególne elementy puzzli
-bawi się z rówieśnikami
-bawi się zgodnie z innymi
-dokonuje syntezy sylabowej
-wymieni sposoby wykorzystywania warzyw
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczno-techniczną
-utrzymuje w czystości miejsce pracy
-przestrzega zasad
-układa zagadki
-łączy podobne elementy ze sobą
-porządkuje salę po skończonej zabawie
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami z innymi
-zachęcanie do uczenia się tradycyjnych zabaw
-tworzy zbiory warzyw
-przelicza liczmany liczebnikami głównymi
-aktywnie uczestniczy w zajęciu
-reaguje na polecenia nauczyciela
-aktywnie uczestnicy w pantominie
-pomaga innym
-bawi się wg własnego wyboru
-rysuje po śladzie
-śpiewa i tańczy
-ma poczucie rytmu
-odtwarza rytm w czasie słuchania muzyki
-powtarza motywy rytmiczne
-biega bez potrąceń
-dorysowuje i koloruje
-wymieni warzywa, o których była mowa w wierszu
-bawi się razem z innymi
-powtarza prawidłowo zgłoski
-uważnie słucha tekstu wiersza
-tworzy dialog
-pamięta o wszystkich zasadach bezpieczeństwa podczas spaceru
-rozpoznaje i nazywa kolory
-sprząta zabawki po skończonej zabawie
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-precyzyjnie łączy liniami przedmioty
-odgaduje zagadki
-potrafi nazwać drzewa i grzyby rosnące w lesie
-lubi przebywać na świeżym powietrzu
-prawidłowo posługuje się farbami
-potrafi wyciąć dany kształt
-łączy liniami odpowiednie elementy ze sobą
-maluje farbami liście
-odbija liście na kartce tworząc kompozycję
-tworzy słowa przeciwstawne
-pomaga innym w czasie porządkowania zabawek
-śpiewa piosenkę, tańczy przy śpiewie
-odwzorowuje podaną liczbę elementów
-segreguje i poprawnie przelicza liczmany
-zna zasady zabawy w „Berka”
-koloruje wg własnego pomysłu
-rozpoznaje głos kolegi
-tworzy obrazek wg swojego projektu
-śpiewa piosnkę lub jej fragmenty
-prawidłowo wypowiada wyrazy dźwiękonaśladowcze
-rozumie potrzebę częstego spaceru
-rozwiązuje labirynt
-odróżnia prawdę od kłamstwa
-pomaga innym po skończonej zabawie
-nie przeszkadza innym w zabawie
-zna słowa rymowanki
-rozpoznaje i nazywa niektóre grzyby jadalne i niejadalne
-wypowiada się nt. darów lasu
–bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-nazywa domy zwierząt
-wykonuje ćwiczenia mowy
-zna sposoby spędzania zimy przez niektóre zwierzęta
-stosuje pojęcia: wysoko, nisko
-prawidłowo chodzi na czworakach
-samodzielnie tworzy jesienną pracę
– wykazuje dużą aktywność
-rozpozna postać jeża
-rysuje pastelami na określony temat
-powtarza rymowankę
-bawi się wg własnego wyboru
-rysuje linie
-dobiera obrazki w pary
-stosuje w praktyce pojęcie „para”
-wskazuje części ciała
-szybko odnajduje swoją parę
-odgaduje zagadki słowne
-śpiewa piosenkę
-reguluje głos podczas zabawy
-rysuje w powietrzu kontury drzew
-potrafi opowiedzieć o życiu zwierząt w lesie
-wyszukiwanie określonych sylwet wymienionych w wierszu
-określa pogodę
-stosuje pojęcia „wysoko- nisko”
-odkodowuje obrazek
-kończy zdanie
-bawi się wspólnie z innymi dziećmi
-bawi się przy piosence
-słucha uważnie opowiadania
-potrafi wypowiedzieć się nt. życia gryzoni
-maszeruje para za parą
-znajduje swoja parę
-maluje abstrakcyjny obraz
-tworzy rymy do podanych słów
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-odgaduje zagadki
-układa z figur wg swoich wzorów
-zapamiętuje treść wiersza
-mówi wiersz lub jego fragmenty z pamięci
-zauważa zmiany w przyrodzie jesienią
-zna tradycyjne zabawy
-zna i stosuje symbole pogody
-wycina określone elementy
-układa wycięte elementy w całość
-korzysta w sposób bezpieczny ze sprzętu
-dzieli słowa na sylaby
-dopasowuje
-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
-jest twórcze
-odgaduje nazwy darów
-określa liczebność wg usłyszanych dźwięków
-zna kolory
-koloruje wg własnego pomysłu
-szanuje prawa innych w zabawie
-uczestniczy w zabawie muzyczno-ruchowej
-kończy zdanie
-wyraża treść opowieści ruchem
-precyzyjnie wykonuje ćwiczenie graficzne
-reguluje głos podczas mówienia
-improwizuje ruchem przy określonej muzyce
-tworzy własne wypowiedzi nt. treści filmu
-jest skoncentrowane podczas oglądania filmu
– określa znaczenie i rodzaj deszczu
-reaguje na polecenia
-zna zabawę „Uciekaj…..
-odkłada zabawki na miejsce
-rysuje widok zza okna
-jest kreatywne podczas pantomimy
-wymieni produkty zdrowe i niezdrowe
-tworzy dłuższe wypowiedzi
-mówi o zauważonych zmianach w przyrodzie
-układa zagadki o określonym przedmiocie
-chętnie wykonuje ćwiczenia logorytmiczne
-uważnie słucha, układa zagadki, pyta
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-dba o swoje zęby
-rozumie znaczenie przebywania na powietrzu
-słucha poleceń nauczyciela
-przygotowuje się do robienia zakupów
-odkłada zabawki na miejsce
-rozpoznaje słowa, dzieli je na sylaby
-jest twórcze
-przelicza liczebnikami głównymi
-segreguje wg koloru
-interesuje się zmianami w przyrodzie
-powtarza rymowankę
-dzieli słowa na sylaby
-składa i wycina serwetkę
-śpiewa rymowankę
-słucha wiersza
-zna zasady właściwego ubierania się jesienią
-ilustruje ruchem treść piosenki
-określa siłę wiatru
-rytmicznie powtarza zgłoski
-rysuje i koloruje
-myje owoce przed zjedzeniem
-samodzielnie wykonuje szaszłyki
-postępuje w sposób bezpieczny
-odnajduje szybko swoją parę
-odtwarza tupaniem, klaskaniem struktury rytmiczne