Czego uczymy się w kwietniu?

 

  1. Wiosenne porządki.
  2. Dzień i noc.
  3. Mali ekolodzy.
  4. Kolorowe witaminy.

 

3-latki

Dziecko:

  • Interesuje się książkami. Wypowiada się na temat ilustracji.
  • Porównuje obrazki, dostrzega podobieństwa i różnice.
  • Poszerza zasób słownictwa. Stara się mówić wyraźnie.
  • Wykonuje prace plastyczne różnymi technikami (wyklejanka z plasteliny, maluje farbami, kolaż)
  • Utrzymuje porządek w miejscu pracy.
  • Układa obrazek pocięty na części.
  • Łączy przyczynę ze skutkiem. Myśli logicznie.
  • Porządkuje przedmioty zgodnie z określoną zasadą, np. od najmniejszego do największego.
  • Doskonali umiejętność liczenia.
  • Posługuje się liczebnikami głównymi.
  • Porównuje wielkość, ciężar przedmiotów.
  • Kontynuuje i układa szeregi rytmiczne.
  • Klasyfikuje elementy.
  • Określa położenie przedmiotów w przestrzeni.
  • Wie, że są określone pory dnia i łączy je z wykonywanymi wtedy czynnościami.
  • Zna stałe następstwo dnia i nocy.
  • Zna i nazywa niektóre zwierzęta aktywne w nocy.
  • Słucha krótkich utworów literackich i rozmawia na ich temat.
  • Współpracuje podczas zabawy.
  • Przestrzega reguł zabawy.
  • Rozpoznaje zmianę tempa muzyki oraz zmianę wysokości dźwięku.
  • Potrafi regulować fazę wdech i wydechu.
  • Uczestniczy w zabawach teatralnych.
  • Ćwiczy chwyt pisarski.
  • Kształtuje postawę proekologiczną. Wie, że należy segregować śmieci.
  • Zna i opisuje charakterystyczne cechy środowiska lasu.
  • Wie, jakie znaczenie dla człowieka i środowiska ma woda.
  • Rozumie, że należy dbać o zdrowie.
  • Wie, że należy zdrowo się odżywiać (jedzenie warzyw i owoców).
  • Przygotowuje zdrowe kanapki.
  • Spożywa posiłek, zachowując czystość w miejscu jedzenia.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych i rytmicznych.

 

4-latki

Dziecko:

  • Stara się uczestniczyć w rozmowach na bliskie mu tematy.
  • Słucha tekstów literackich i rozmawia na ich temat.
  • Odróżnia elementy fikcyjne od realistycznych.
  • Potrafi zainscenizować opowiadanie z wykorzystaniem kukiełek.
  • Dzieli proste wyrazy na sylaby.
  • Rozumie znaczenie wyrazów: luneta, astronom, globus.
  • Przelicza elementy w zbiorze.
  • Dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne.
  • Porusza się w przestrzeni zgodnie z instrukcją: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu.
  • Segreguje przedmioty według określonych zasad.
  • Składa obrazki pocięte na kilka części. Opowiada o utworzonej ilustracji.
  • Wykonuje kompozycje przestrzenne z różnorodnego materiału plastycznego.
  • Potrafi ruchem zilustrować muzykę.
  • Odgrywa scenki pantomimiczne.
  • Prowadzi obserwacje przyrodnicze. Jest zainteresowane otaczającym światem.
  • Rozumie znaczenie Światowego Dnia Ziemi. Wie, że należy dbać o środowisko.
  • Rozumie, jakie jest znaczenie wody w przyrodzie. Wie, że należy ją oszczędzać.
  • Przeprowadza proste doświadczenia.
  • Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe.
  • Rozumie stałe następstwo dnia i nocy.
  • Zna niektóre zwierzęta prowadzące nocny tryb życia.
  • Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
  • Rysuje po śladzie. Koloruje. Obrysowuje szablony.
  • Wznosi konstrukcje z klocków.
  • Odczytuje przepis kulinarny zapisany za pomocą prostych symboli.
  • Jest sprawne ruchowo, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
  • Wygrywa rytm na przedmiotach.
  • W miarę swoich możliwości ubiera się i rozbiera samodzielnie.
  • Rozumie, że należy dostosowywać ubiór do pogody.
  • Rozpoznaje przedmioty służące do dbania o higienę.
  • Potrafi wskazać produkty zdrowe i niezdrowe.
  • Właściwie zachowuje się podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie.