Czego uczymy się w kwietniu?
- Wiosenne porządki.
- Dzień i noc.
- Mali ekolodzy.
- Kolorowe witaminy.
3-latki
Dziecko:
- Interesuje się książkami. Wypowiada się na temat ilustracji.
- Porównuje obrazki, dostrzega podobieństwa i różnice.
- Poszerza zasób słownictwa. Stara się mówić wyraźnie.
- Wykonuje prace plastyczne różnymi technikami (wyklejanka z plasteliny, maluje farbami, kolaż)
- Utrzymuje porządek w miejscu pracy.
- Układa obrazek pocięty na części.
- Łączy przyczynę ze skutkiem. Myśli logicznie.
- Porządkuje przedmioty zgodnie z określoną zasadą, np. od najmniejszego do największego.
- Doskonali umiejętność liczenia.
- Posługuje się liczebnikami głównymi.
- Porównuje wielkość, ciężar przedmiotów.
- Kontynuuje i układa szeregi rytmiczne.
- Klasyfikuje elementy.
- Określa położenie przedmiotów w przestrzeni.
- Wie, że są określone pory dnia i łączy je z wykonywanymi wtedy czynnościami.
- Zna stałe następstwo dnia i nocy.
- Zna i nazywa niektóre zwierzęta aktywne w nocy.
- Słucha krótkich utworów literackich i rozmawia na ich temat.
- Współpracuje podczas zabawy.
- Przestrzega reguł zabawy.
- Rozpoznaje zmianę tempa muzyki oraz zmianę wysokości dźwięku.
- Potrafi regulować fazę wdech i wydechu.
- Uczestniczy w zabawach teatralnych.
- Ćwiczy chwyt pisarski.
- Kształtuje postawę proekologiczną. Wie, że należy segregować śmieci.
- Zna i opisuje charakterystyczne cechy środowiska lasu.
- Wie, jakie znaczenie dla człowieka i środowiska ma woda.
- Rozumie, że należy dbać o zdrowie.
- Wie, że należy zdrowo się odżywiać (jedzenie warzyw i owoców).
- Przygotowuje zdrowe kanapki.
- Spożywa posiłek, zachowując czystość w miejscu jedzenia.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych i rytmicznych.
4-latki
Dziecko:
- Stara się uczestniczyć w rozmowach na bliskie mu tematy.
- Słucha tekstów literackich i rozmawia na ich temat.
- Odróżnia elementy fikcyjne od realistycznych.
- Potrafi zainscenizować opowiadanie z wykorzystaniem kukiełek.
- Dzieli proste wyrazy na sylaby.
- Rozumie znaczenie wyrazów: luneta, astronom, globus.
- Przelicza elementy w zbiorze.
- Dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne.
- Porusza się w przestrzeni zgodnie z instrukcją: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu.
- Segreguje przedmioty według określonych zasad.
- Składa obrazki pocięte na kilka części. Opowiada o utworzonej ilustracji.
- Wykonuje kompozycje przestrzenne z różnorodnego materiału plastycznego.
- Potrafi ruchem zilustrować muzykę.
- Odgrywa scenki pantomimiczne.
- Prowadzi obserwacje przyrodnicze. Jest zainteresowane otaczającym światem.
- Rozumie znaczenie Światowego Dnia Ziemi. Wie, że należy dbać o środowisko.
- Rozumie, jakie jest znaczenie wody w przyrodzie. Wie, że należy ją oszczędzać.
- Przeprowadza proste doświadczenia.
- Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe.
- Rozumie stałe następstwo dnia i nocy.
- Zna niektóre zwierzęta prowadzące nocny tryb życia.
- Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
- Rysuje po śladzie. Koloruje. Obrysowuje szablony.
- Wznosi konstrukcje z klocków.
- Odczytuje przepis kulinarny zapisany za pomocą prostych symboli.
- Jest sprawne ruchowo, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
- Wygrywa rytm na przedmiotach.
- W miarę swoich możliwości ubiera się i rozbiera samodzielnie.
- Rozumie, że należy dostosowywać ubiór do pogody.
- Rozpoznaje przedmioty służące do dbania o higienę.
- Potrafi wskazać produkty zdrowe i niezdrowe.
- Właściwie zachowuje się podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie.