Czego uczymy się w styczniu?

 

  1. Bajki, baśnie, bajeczki.
  2. Karnawałowe stroje.
  3. Prezenty dla babci i dziadka.
  4. Czyj to dom?

 

3 – latki

Dziecko:

  • Zna treść popularnych bajek
  • Wymienia nazwy bohaterów popularnych bajek
  • Dzieli się wrażeniami na temat wysłuchanego utworu
  • Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
  • Próbuje wymyślać zakończenie bajki
  • Uczestniczy w zabawach parateatralnych
  • Segreguje przedmioty zgodnie z podanym kryterium
  • Uzupełnia obrazek, dopasowując brakujące elementy
  • Ilustruje ruchem treść piosenki
  • Uczestniczy w zabawach rytmicznych
  • Określa położenie przedmiotów w przestrzeni: na, nad, pod
  • Stosuje określenia wielkości: mały – duży, niski – wysoki
  • Dostrzega powtarzające się układy rytmiczne i je kontynuuje
  • Przelicza elementy zbiorów
  • Posługuje się liczebnikami głównymi
  • Porównuje liczebność elementów w zbiorach
  • Układa proste kompozycje z mozaiki geometrycznej
  • Wie, co to jest karnawał
  • Rozwija aparat mowy, wykonując ćwiczenia artykulacyjne
  • Wypowiada się na temat swojej rodziny
  • Używa określeń oznaczających stopień pokrewieństwa: babcia, dziadek
  • Wykonuje różne prace plastyczno-techniczne
  • Rozpoznaje i nazywa „domy” niektórych zwierząt
  • Wymienia nazwy zwierząt, które żyją w lesie
  • Rozpoznaje niektóre ptaki z najbliższego otoczenia
  • Rozwija sprawność manualną: wykleja plasteliną, rysuje, maluje, koloruje
  • Czerpie radość ze wspólnej zabawy
  • Odczuwa radość z przygotowywania upominku dla innych – laurek dla babci i dziadka

 

4 – latki

 

Dziecko:

  • Zna popularne bajki dla dzieci
  • Uważnie słucha utworów literackich i wypowiada się na ich temat
  • Rozwija zainteresowania czytelnicze
  • Zdobywa informacje na temat pracy biblioteki
  • Nazywa członków rodziny
  • Uczestniczy w zabawach dramowych
  • Dzieli proste wyrazy na sylaby
  • Przelicza elementy w zbiorach i podaje ich liczbę
  • Grupuje przedmioty w sensowny sposób
  • Porównuje wielkość przedmiotów
  • Mierzy długość przedmiotów, używa określeń: dłuższy, krótszy, taki sam
  • Konstruuje prostą grę matematyczną
  • Rozumie i stosuje pojęcie para
  • Stosuje określenia stosunków przestrzennych, np.: nad, pod, wyżej, niżej, na prawo, na lewo
  • Odczytuje przepis kulinarny zapisany w postaci prostych symboli
  • Rozwija sprawność manualną
  • Rozpoznaje i nazywa „domy” wybranych gatunków zwierząt
  • Rozpoznaje gatunki niektórych ptaków
  • Rozumie znaczenie słowa sąsiad
  • Poznaje architekturę najbliższej okolicy
  • Składa w całość obrazki pocięte na kilka części
  • Wykonuje proste instrumenty muzyczne
  • Umie rozpoznać dźwięk i wskazać jego źródło
  • Ilustruje ruchem muzykę i śpiewa piosenki
  • Posługuje się różnymi technikami plastycznymi: malowanie, rysowanie, wyklejanie
  • Wykonuje proste konstrukcje przestrzenne
  • Dostrzega i rysuje szczegóły postaci człowieka
  • Wie, jak należy zachować się podczas uroczystości
  • Przestrzega reguł gry (np. spokojnie czeka na swoją kolej, radzi sobie w sytuacji wygranej lub porażki)
  • Współpracuje z dziećmi w grupie podczas wykonywania wspólnego zadania